Storytelling is not hot

Ik vind storytelling absoluut niet hot! Veel ondernemers die hun product promoten, promoten daarbij ook hun eigen IK inclusief hun hele levensverhaal.

storytellingStorytelling – dus over jezelf vertellen – is prima want dat is ook de basis van jouw business. Maar je kunt ook te ver gaan.

Als voorbeeld noem ik meneer E. de B.

Ik moet toegeven, hij heeft de afgelopen jaren met zijn product een grote naam opgebouwd. Maar ik heb wel eens contact gehad met zijn (ex-)klanten. Zij vertelden mij dat ze toch weer waren vastgelopen en teleurgesteld waren dat EdB zich in het nazorgtraject maar bar weinig liet zien.

Als je aansluit op een van zijn webinars, zie je dat de eerste 25-30 minuten gaan over hoe goed hij is, hoeveel volgers hij heeft (die hij graag laat zien) en hoe makkelijk en hoeveel geld hij heeft verdiend. In zijn Powerpoint presentaties vermeld hij per pagina gemiddeld 14 keer (!) het woord IK. Ik kon het niet laten om te turven.

Waar hij ook dol op is,

is het tonen van foto’s vanaf luxe paradijsjes, ‘werkend’ op een strand met een laptop op zijn schoot. De troef die hij graag toont, is een foto van hem samen met sir Richard Branson. Oke, ik geef het toe, zo’n foto heb ik niet. Maar de vraag is of ik daar behoefte aan heb.

Ben ik jaloers? Nee. Maar wat stoort mij dan wel? Dit soort mensen hebben namelijk niet het beste met jou voor, maar alleen met zichzelf. Hun focus is verkopen, aandacht, aanbeden en geadoreerd worden. Als je zo’n persoon tegenkomt en hij wil jou iets verkopen:

Let dan goed op de volgende kenmerken:

  • Hoe vaak gebruikt hij het woord ‘ik’?
  • Hoe lang praat hij over zichzelf, en over hoe succesvol hij is? Overdrijft hij zijn Unique Selling Points?
  • Gaat hij in op persoonlijke vragen, of buigt hij het om naar zichzelf?
  • Heeft hij een groep van jaknikkers om zich heen die geen kritiek over hem dulden?
  • Heb jij mensen gesproken die hij uit zijn ‘kring‘ heeft geknikkerd?
  • Heb je wel eens van zijn klanten teleurstellingen gehoord?
  • Plaats hij foto’s van zichzelf bij luxe bestemmingen, beroemde mensen, dure objecten?
  • Praat hij 95% van de tijd over zijn missie om ‘jouw dromen te laten uitkomen’?
  • Uit alles druipt: ‘Alles wat ik heb bereikt kan jij ook!’
  • Zegt hij dat zijn manier de enige manier is, en andere manieren zullen falen?
  • Is jouw situatie altijd jouw eigen schuld, kortom, heeft hij weinig begrip voor omstandigheden?
  • Overschat hij zichzelf door continue te zeggen ‘the sky is the limit?’
  • Komt hij zeer overtuigend over, bijna dwingend?
  • Praat hij met monotone stem, op automatische piloot, zonder emoties, sprankeling of humor?
  • Laat hij uiteindelijk maar weinig zien over het daadwerkelijke product wat je ‘moet’ kopen?

De hele wereld draait om hem

Kortom, hij wil alleen maar aanbeden worden. Storytelling hot, nee het is over the top. Dit gedrag is bekend als narcisme, of het syndroom van Asperger. Als zo’n persoon jou iets willen verkopen, wees dan op je hoede.

Zijn overtuigingskracht komt namelijk uit een verkeerde hoek. Hij wil alles beter voor zichzelf. Jouw situatie boeit hem niet. Hij heeft z’n geld binnen, maar vooral – jij hebt hem geadoreerd en aanbeden, dat is zijn daadwerkelijke voeding.

Als je hem doorkrijgt en laat vallen, zal hij niets vrezen. Zijn houding is: Voor jou 10 anderen. Want die 10 kan hij net zo snel opnieuw overtuigen met zijn opschepperij en gepoch. De algemene boodschap voor dit soort types is: blijf uit hun buurt.

Sta eens stil bij de manier waarop jij jezelf promoot

Ik neem aan dat je de nodige passie voor je product hebt, maar in hoeverre promoot jij jezelf er bij? In hoeverre geniet je ervan om jouw verhaal te herhalen aan jouw klanten? Als klant ik jouw klant zou zijn, wil ik namelijk een oplossing voor mijn probleem, niet meer en niet minder.

Je mag best jouw verhaal als ‘storytelling’ doen, zodat ik mij daarin herken. Maar dan wil ik wel dat je snel doorschakelt naar jouw oplossing die mij probleem doet vervagen.

Tips om jezelf niet te verkopen, maar jouw product

  1. Speel direct in op het probleem en behoefte van de klant, daar maak je hem blij mee.
  2. Wees oprecht vriendelijk. Als je een trucje doet, ben je verloren.
  3. Gebruik een URL waar de klant zich in herkent, b.v. www.dekselvoorjouwpotje.nl, en niet www.petraknowsbest.nl, www.100procentlucia.nl, www.ask-robert.nl.
  4. Vertel bij video’s  direct over jouw product of dus oplossing, vertel pas later iets over jezelf (maar heel kort!).
  5. Maak op je website een aparte pagina met ‘Over mij’, daar mag je los gaan, doe het vooral met humor.

Jouw klant wil gezien worden

Deze manieren zullen ervoor zorgen dat je klanten gaat winnen en behouden. Want mensen die jou opzoeken en jouw product overwegen om hun probleem op te lossen, willen namelijk gezien worden en niet het ‘Ik ben zo goed’ geleuter van de verkoper aanhoren.

Het gaat mij er niet om hoeveel auto’s die autoverkoper heeft verkocht, ik wil een goede auto!

Storytelling met grenzen

Storytelling mag dan hot zijn, maar niet in mijn ogen. Natuurlijk mag je trots zijn, maar wat je siert en je business absoluut zal boosten, is een balans vinden tussen trots en bescheidenheid. Met de nadruk op het laatste.

Er is maar één ding waar je ego allergisch voor is, en dat is het hart.’
Yolanda Lippens

Webinars en Live Overzicht handleidingen Kranten van vroeger
Download gratis de akte checklist

Download gratis de akte checklist

Tip: Zo gebruik je de akte checklist
Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Je ontvangt maandelijks nieuwe artikelen


Interessante artikelen

yory