Hersenpokon

Ondanks dat ik een stadsmens ben, vind ik het heerlijk om buiten te zijn. Of misschien juist wel daarom. Ik heb ontdekt dat veel binnen zitten niet goed is voor m’n lijf en kop.

hersenpokonIk heb inmiddels ervaren wat voor positieve resultaten het geeft om regelmatig de buitenlucht op te snuiven. Hersenpokon! Nu is het klimaat in ons kikkerlandje niet bepaald stabiel met dagelijks een zonnetje, dus wat moest ik als het buiten hondenweer of te koud was, maar wel de behoefte had zuurstof te happen?

Gelukkig bestaat er thuisfitness, iets wat ik tien jaar geleden ontdekte en langzaam verslaafd aan ben geraakt. Inmiddels is onze zolder verbouwd tot fitnessstudio waardoor wij de dankbare eigenaars zijn van een loopband, crosstrainer en krachtstation.

Vanaf het begin van mijn Eureka moment,

heb ik me flink verdiept in het sporten en de effecten daarvan op het lichaam. Ik vind het interessant te weten wat voor invloed ik zelf heb op mijn conditie en mentale toestand. Ik heb er niet alleen over gelezen, maar heb dit ook aan den lijve ondervonden waardoor ik kan beamen dat de boeken gelijk hebben.

Deze wetenschap integreerde mij waarna ik nog fanatieker werd en ik zo af en toe wel eens teruggefloten moest worden. Tsja, aard van het beestje. Maar daarentegen, door juist even over m’n grenzen te gaan, merkte ik dat ik na mijn herstel nóg sterker was geworden, zowel fysiek als mentaal. Dat was mijn tweede eyeopener.

Even een korte duik in de sportwetenschap

Dit effect noemt men supercompensatie. Het lijkt vreemd, maar tijdens het sporten ben je je lichaam eigenlijk aan het ‘beschadigen’. Je hart krijgt een opsodemieter, er worden aan spieren gerukt waarvan je niet eens wist dat je die had, je longen worden opgeblazen, kortom, een aanval op je lijf. Gelukkig heeft ons lichaam een zelfhelende werking en zal zich direct gaan voorbereiden op een volgende aanval. Het maakt zichzelf sterker. Belangrijke voorwaarde hiervoor is rust. Dit was mijn derde eyeopener.

Al dit bewegen heeft ook effect op je hersenen, letterlijk hersenpokon. Er groeien nieuwe cellen aan, beschadigde cellen herstellen en er worden betere ‘navigatieroutes‘ aangelegd. Verder verbetert het je nachtrust, vergroot je zelfvertrouwen, je kunt fysiek en mentaal meer aan. Bewegen dwingt je ook tot een gezondere ademhaling, iets waar deze stresskip veel baat bij had.

Bewegen wordt in welke vorm dan ook, niet voor niets gezien als aanvulling op het behandelplan bij depressies. Het gaat piekeren tegen, want sporten en tobben gaan nu eenmaal niet samen. En dat was m’n vierde eyeopener.

Genoeg wetenschappelijk gebrabbel

Wat mij zo intrigeert aan het meer bewegen zijn de mentale effecten ervan. Als ik mijn huis-tuin-en-keuken-marathon op zolder loop, voel ik dat er weer een paar hersencellen zijn bijgekomen. Er blijkt een toenemend effect te zijn des te langer ik blijf bewegen. De ‘runners high’ ervaar ik op de loopband, de crosstrainer, wandelend in de buitenlucht en op de fiets. Ik noem het daarom ‘motion high’. Na 25 minuten kom ik in een bepaalde modus dat het me niet meer kan schelen of ik nu 30 minuten of een uur sport. Soms valt het me zelfs moeilijk om te stoppen; het gelukzalige gevoel is verslavend.

Fysiek actief zijn leidt overigens ook tot meer actie in het dagelijks leven. En dan bedoel ik niet alleen de actie in het ondernemen, maar alsof m’n algehele versnelling een tandje hoger staat. Net alsof alles goed doorgesmeerd en ververst is. Dat besef is voor mij van groot belang om mezelf te motiveren.

Wat betekent dat nu eigenlijk,

‘lekker in je vel zitten’? Voor mij betekent dit mentaal opgewassen zijn tegen pijn, zorg en tegenslag, met als basis fysiek OK zijn. Maar wacht even, daar zeg ik iets. Wat als de fysieke basis niet in orde is?

Het is interessant en inspirerend te zien dat bij mensen die ziek zijn bij hen de kracht juist begint bij de psyche, de geest. De mentale kracht, het doorzetten en volhouden, jezelf toespreken, zelfdiscipline hebben en jezelf laten zien dat je het kunt. Die pakt het ongezonde van het lichaam aan. Ik ben niet van de school die meent dat ziekte ‘tussen de oren’ zit, maar bewezen is dat mentale kracht bijdraagt aan het genezingsproces, of juist de vertraging ervan.

Kennis is macht, macht over m’n lichamelijk en geestelijk welbevinden. Ze kunnen alleen op peil worden gehouden door mijzelf. Daarbij is een positieve houding en motivatie van onschatbare waarde. Wat betekent die kennis voor jou? Begin je met je fysieke kant of met je psychische kant? Volgens mij is het antwoord: beide!

Hijg puf, ik ben er. Nog een laatste sprintje. Klaar voor de terugweg. Op het bankje puf ik uit maar mijn zorgen komen weer naar boven. Ik spring direct op en zet de vaart er weer in. Ik kan nog wel wat hersenpokon gebruiken.

Mijn up-to-date stamboom

Webinars en Live Overzicht handleidingen Kranten van vroeger
Download gratis de akte checklist

Download gratis de akte checklist

Tip: Zo gebruik je de akte checklist
Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Je ontvangt maandelijks nieuwe artikelen


Interessante artikelen

yory